تاثیرات تغذیه بر آلزایمر
تاثیرات تغذیه بر آلزایمر
مقدمه
یک لحظه تصور کنید که همه کسانی که دوستشان داریم، تاریخ، روزها و اصلا خودمان را فراموش کنیم، خیلی وحشتناک است درسته؟
این همان چیزی است که چندین میلیون انسان در حال رنج کشیدن از آن هستند. بیماری آلزایمر!
فراموشی خفیف در سال های اولیه آلزایمر رخ می دهد، سپس به تدریج این فراموشی زیاد می شود و شامل مشکلات جدی در حافظه به وجود می آورد، تا جایی که این اختلال مغزی در نهایت توانایی عملکرد را از قربانیانش می گیرد.
علت آلزایمر
علی رغم تحقیقات گسترده، هنوز علت و درمان آلزایمر معلوم نیست.
پژوهشگران بر اساس یک تئوریه می گویند که ترکیبی پیچیده از عوامل ژنتیک، محیط و سبک زندگی منجر به کاهش قدرت شناختی در انسان می شوند،
بنابراین همچنان بر اینکه دقیقا چطور آلزایمر اتفاق می افتد و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد، کار و تحقیق می شود.
یکی از موضوعاتی که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، رژیم غذایی است.
البته هنوز به طور دقیق مشخص نشده، اما غذاهایی وجود دارند که به خاطر ارتباط خاصشان با آلزایمر به دقت مورد تحقیق قرار گرفته اند.

اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین های B:
میزان بالای هموسیستئین که نوعی آمینواسید موجود در خون است، با میزان خطر اختلال ذهنی مرتبط است.
یکی از موضوعات مورد تحقیق این است که آیا افزایش میزان مصرف اسید فولیک و ویتامین B6 و B12 که هر کدام باعث کاهش هموسیستئین می شوند، می تواند در جلوگیری از آلزامیر کمکی بکند یا نه.
هرچند که هنوز موثر بودن هیچ یک از ویتامین های B6 و B12 اثبات نشده است، اما داده های یک تحقیق نشان می دهد که در بین افرادی که مصرف اسید فولیک بیشتری داشته اند، میزان آلزایمر کمتر است.
آنتی اکسیدان ها:
نظریه ی احتمالی دیگر در مورد توسعه ی بیماری آلزایمر، در رابطه با موکول های رادیکال آزادی است که یک پارچگی سلول های بدن را تخریب می کنند.
این موکول های بی ثبات، پتانسیل پیرکردن سلول ها و آسیب زدن را دارند که همین می تواند احتمال آلزایمر را بیشتر کند.
البته شما می توانید با محدود کردن تماس خودتان با خورشید، آلودگی های محیط و کشیدن سیگار، میزان رادیکال های آزاد را کاهش دهید.
هرچند که این مولکول های رادیکال به صورت جانبی و در کنار متابولیسم بدن تولید می شوند، متابولیسمی که در هر دقیقه در روز در حال انجام است. ازآنجایی که حذف کامل موکول های رادیکال به طور کامل غیرممکن است، خوردن غذاهایی همراه با آنتی اکسیدان مثل ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن و فلاونوئیدها می تواند کمک کند.
غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند عبارتنداز: انواع توت ها، سبزیجات تیره یا نارنجی رنگ، آجیل و لوبیا.
چای سبز نیز میزان آنتی اکسیدان بالایی دارد.
رژیم غذایی مدیترانه ای:
چند تحقیق اخیر که توسط محققین بخش عصب شناسی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شد، به دنبال تاثیرات بازدارنده احتمالی در بین رژیم های رایج در میان مردم کشورهای اطراف دریای مدیترانه مثل یونان بود.
به طور عمده رژیم غذایی مدیترانه ای، شامل میوه، سبزیجات، لوبیا، ماهی، روغن زیتون، مقداری غذاهای لبنی و میزان کمی از گوشت و مرغ می باشد.
هر چند که تحقیقات بیشتری لازم است، اما نتایج نشان داد که خطر پیشرفت آلزایمر و میزان مرگ و میر در بین افرادی که دچار این بیماری هستند، کاهش یافته است.
کلام آخر
هرچند که هیچ جواب قطعی به راز آلزایمر وجود ندارد، اما گزاره های حتمی و مشخصی مطرح است که باید از آنها پیروی کرد.
دکتر راندولف شیفر، از مرکز سلامت مغز کلیولند، می گوید: “هیچگاه در یک آزمایش طراحی شده و کلینیکی، بیان نشده است که تغییر در رژیم، مکمل های غذایی، مواد افزودنی به غذا، ویتامین ها یا داروهای گیاهی جایگزین بر میزان خطر بیماری آلزایمر و یا بر دوره آن تاثیر بگذارد.
با این حال بیشتر افراد فعال در زمینه تحقیق در مورد آلزایمر باور دارند که مردم باید سبک زندگی سالمی را برگزیده و آن را ادامه دهند، مثل برگزیدن رژیمی که میزان چربی های اشباع شده آن کم و میزان آنتی اکسیدان و ویتامین B آن زیاد باشد.”
نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید…
دیدگاهتان را بنویسید